۱۳۹۸ دی ۵, پنجشنبه

سخنی با هم میهنان 8

سخنانی در تظاهرات پنجم دی ماه در استکهلم به مناسبت چهلمین روز قتل عام آبان 98 توسط رژیم. با هم میهنان در باب اتحاد سخن گفتم

مرثیه ای برای ایران


مرده ای در گور فلافش را خورد
کودکی درس های نخوانده اش را برای همیشه پس داد
جوانی رویاهایش را با فریاد برای آزادی به گلوله ای بخشید

گرامی داشت یاد جانباختگان راه آ زادی در ایران26/12/2019

گردهمایی ایرانیان در استکهلم به تاریخ پنجم دی ماه 2578 به مناسبت گرامی داشت یاد جان باختگان قیام آبان ماه و تظاهرات بر ضد رژیم اشغالگز جمهوری اسلامی انیران. این گردهمایی توسط انجمن نگهبانان شیر و خورشید، ایران پاد جهانی و حزب مشروطه ایران (لیبرال-دموکرات) برگذار گردید. به امید آزادی ایران

۱۳۹۸ دی ۱, یکشنبه

درسهایی از اعتراضات پیشین برای اعتراضات پیش رو

40 سال پیش نهال شومی که سالها قبل توسط آخوندهای مرتجع از زمان مشروطیت کاشته شده بود و خمینی ادامه دهنده راه این ارتجاع بود و از زمان انقلاب سفید که اصلاحات ارضی و حق رای زنان را در پی داشت، با کمک چپ گرایان به ثمر نشست و کشوری که در آستانه دروازه های تمدن بود، باری دیگر با سودجویی انگلیس و روسیه و کمک فرانسه رو به سوی اضمحلال نهاد. از آغازین روزهای این واقعه شوم، ماهیت خون ریز روضه خوانان عیان شد و ایشان طبق رویه خلفای اسلامی با تقیه، تمام کسانیکه به یاری ایشان توانسته بودند قدرت را به دست گیرند را کناری زده و حکومت جمهوری را بنا نهادند که با تکیه بر تعالیم اسلام قوانینش نوشته و اداره گردد. این فرافکنی که این رژیم نه جمهوری است و نه اسلامی دروغی بیش نیست و به وسیله افرادی گسترش داده می شود که صرفاً در بند اسامی گیر کرده اند و نه ماهیت تفکرات سیاسی. چه بسیارند کشورهای پادشاهی که از مردم سالاری در حد اعلایی برخوردارند و چه بسیارند جمهوری هایی که مردم آن گرفتار دیکتاتوری هستند، اما ایشان با استفاده از قید «اسلامی» در ادامه «جمهوری» سعی بر تبیین نظر خود دارند. در اینجا ذکر این نکته نیز ضروری است که دموکراسی نوع نوینی از دیکتاتوری است که حاکمیت اکثریت به اقلیت را موجب می شود و آنچه در حقیقت ضد دیکتاتوری و مردم سالاری حقیقی است لیبرالیسم می باشد که شرح و بسط آن را به مجالی دیگر جهت جلوگیری از اطاله کلام وا می نهیم. نکته آخر اینکه مدعیانی که به دروغ می گویند سابقه تاریخی نداشته کشوری از جمهوری به پادشاهی بازگردد، نمونه هایی مانند هلند یا انگلستان را نادیده می گیرند و از عدم مطالعه مردم سوء استفاده می کنند.

۱۳۹۸ آذر ۲۸, پنجشنبه

اتحاد اپوزوسیون، از حرف تا واقعیت

کراراً در نوشته های نگارنده این سطور ذکر گردیده است که سیاست عالم واقع گرایی (رئالیسم) است و نه مطلوب گرایی (ایده آلیسم). یکی از بزرگترین مشکلاتی که ایرانیان همواره در طول تاریخ با آن دست به گریبان بوده اند، خصوصاً در تاریخ معاصر، تک حزبی بودن کشور است و این آفت خانمانسوز سبب گردیده است تا ما تحمل حرف مخالف را نداشته و مدام در پی برچسب زدن و تخریب یکدیگر باشیم. از سوی دیگر، واژه «نمی دانم» در فرهنگ ما یک تابوی بزرگ است و کمتر کسی را می بینیم که صرفاً در حوزه تخصصی خود اظهار نظر کند. در حال حاضر صرفاً در داخل کشور بالغ بر 90 حزب ثبت شده اند که البته برای اهل اندیشه و صاحبنظران این تنها یک معنا دارد و آن هم این است که در عمل هیچ حزبی وجود نداشته و همه صرفاً شاخه های حاکمیت هستند؛ نگاهی به نام این احزاب موید این سخن می باشد؛ این در حالی است که در کشورهای پیشرفته تعداد احزاب به سختی به تعداد انگشتان دست می رسد.

۱۳۹۸ آذر ۲۷, چهارشنبه

Islamic Feminism & Iranian Women Movements

Islamic Feminism is a term nowadays becoming very common, especially in Islamic Countries insisting Islam is complete and there is nothing out of it happening, but just a few people think how can one have it both ways, i.e. be a Muslim and be a feminist? This compound noun is so contradictory that words cannot describe it. Obviously, it is formed by adding “Islamic” to “Feminism” that will be scrutinized briefly in this article to prove why these two words cannot stand together and it is an absolute “no way”!

۱۳۹۸ آذر ۱۵, جمعه

نامه سرگشاده جمعی از وکلای دادگستری ایران به هم میهنان شریف داخل در راستای حقوق حقه شان

«نامه سرگشاده جمعی از وکلای دادگستری ایران به هم میهنان شریف داخل در راستای حقوق حقه شان»
ملت شریف و داغدار ایران،
بدینوسیله ما جمعی از وکلای دادگستری بر حسب سوگندی که خورده ایم تا همواره مدافع مظلوم باشیم و شرافتمان را وثیقه سوگندمان گذاشته ایم، به همین سبب نمی توانیم چشم خود را بر روی وقایع تلخ و شوم اخیر که در مام میهن رخ داده بسته و سکوت را خیانت به ملت تلقی و ناقض سوگند خود می دانیم. از این رو، ضمن ابراز همدردی با خانواده های جان باختگان و نگرانی از بی اطلاعی از وضعیت دستگیرشدگان که آماری دقیق و قابل اعتماد از سوی هیچ نهادی اعلام نشده است، و همین امر سبب شد تا محمد جعفر منتظری از این موضوع ابراز خرسندی کند، به اطلاع شما می رسانیم که وفق اصل 27 قانون اساسی، مواد 19 و 20 اعلامیه جهانی حقوق بشر و مواد 19 و 21 میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی اعتراضات شما مجاز و قانونی بوده است، اما پاسخ اعتراضات شما که کما فی السابق، سرب و گلوله و سرکوب  مطالبات حقه شما و ایجاد خفقان بود تا خانواده ها را در فراق فرزندانشان داغدار و نگران کنند، غیرقانونی بوده است و دور و دیر نیست روزی که در دادگاهی عادل در پیشگاه مردم ایران جوابگو باشند. 
هم میهنان، 
بدانید و آگاه باشید که نظام قضایی رژیم جمهوری اسلامی، هیچ التزامی بر اجرای قانون، حتی قوانینی که توسط خودشان و به زعم ایشان «در تطابق با اسلام» تصویب گردیده اند، نداشته و هم اکنون شمار بسیار زیادی از هم میهنانمان در بند ضحاک گرفتار هستند. جهت تنویر اذهان هم میهنان به اطلاع می رسانیم که در این شرایط روند رسیدگی بدین ترتیب است که تا زمانیکه مراحل بازجویی طی نشود و پرونده به دادسرا نرود، نمی توان از موقعیت فرد اطلاعی حاصل کرد، در مرحله دادسرا نیز، از آنجا که اتهامات وارده را امنیتی می دانند، دستگیرشدگان حق انتخاب وکیل را فقط از میان فهرست وکلای مورد تایید قوه قضاییه دارند؛ به هوش باشید که بازجویان، بازپرسان و قضات دادگاه انقلاب سرسپرده رژیم بوده و شما را تشویق به سکوت می کنند و قول مساعدت و بخشش هایی را می دهند؛ این در حالیست که خبرهای رسیده دلالت بر بازگشایی مراکزی چون کهریزک دارد؛ زنهار که شما با سکوتتان و عدم افشای نام افراد خانواده تان که اسیر هستند، زمینه را برای کشتار و قتل خاموش عزیزانتان در بازداشتگاه های سازمان حفاظت اطلاعات سپاه (ساس) مساعد می کنید؛ کما اینکه شاهد هستیم که چگونه بر روی قتل بیگناهان سرپوش گذاشته و در تلاش هستند تا با پخش اعترافات نمایشی تلویزیونی که روحانی وعده آن را داده یا «شهید» خطاب کردن کسانیکه به قول پاسدار محمدرضا یزدی «به اشتباه کشته شده اند» از سوی خامنه ای که خود دستور قتل آزادیخواهان را صادره کرده است، حرکت شما را که در سکوت و خفقان کامل خبری به علت قطع اینترنت صورت گرفته، به نفع خود و در جهت مشروعیت بخشیدن به رژیم مصادره کنند. مباد که سهم آزادیخواهانِ جان باخته به دست دژخیمان تنها پلاکی بر سر کوی و برزنی باشد.
مطمئناً پیگیری های شما درباره عزیزانتان تا به امروز به هیچ نتیجه ای نرسیده است در حالیکه این موضوع ناقض اعلامیه جهانی حقوق بشر، میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی و حتی قانون اساسی و آیین دادرسی کیفری که توسط جمهوری اسلامی تهیه و تصویب شده اند، می باشد. بدانید که ما وکلا نیز از شما هستیم و لحظه ای در این روزها آرامش نداشته و از پا ننشسته ایم تا در کنار شما جشن پیروزی بگیریم که به قول همکار شجاع در بندمان محمد نجفی که مدت مدیدی است در زندان به سر می برد: «قلم اگر از داد ننویسد، قلم باد».
پاینده ایران و ایرانی
زنده باد آزادی
1-  دانیال راستین
2-  هوشمند رحیمی
3-  حسین احمدی نیاز
4-  سهیلا رحیمی
5-  احسان حسین زاده
6-  احسن حسن پور
7-  حسین حق مه
8-  مجتبی حسینی
9-  مسعود اخترانی تهرانی

۱۳۹۸ آذر ۱۴, پنجشنبه

نقدی بر بیانیه موسوی پس از 10 سال از «حصر»


در پی ناآرامی های اخیر در ایران و شنیده شدن صدای مردم در خیابان ها که شاهزاده رضا پهلوی را فرا میخواندند و شاه فقید و رضا شاه کبیر را در شعارهایشان نام می بردند، نخستین واکنش را خامنه ای نشان داد و سخنانش چنان رنگ و بوی بغض و کینه داشت که نمی توانست هراسش را از اینکه تمام تلاش های رژیم اشغالگر جمهوری اسلامی انیران برای بدنامی خاندان ایران ساز پهلوی نقش بر آب شده و مغلوب محبوبیت ایشان شده است را پنهان کند. شاهزاده رضا پهلوی و مادر ایران زمین شهبانو فرح پهلوی نیز در پیام هایی جداگانه مردم داخل را دلگرم به ادامه راه می نمودند. آنچه تا کنون بی سایقه بود، خطاب قرار دادن شخص خامنه ای از سوی شاهزاده بود، در آخر شاهزاده با صدور بیانیه ای برای گذار از این دوران سیاه اعلام رهبری فرمودند. دستگاه دروغ و نیرنگ ولایت فقیه نیز بیکار ننشست و به ناگاه سید خندان که بنیانگذار خدعه «اصلاح طلبی» بود از ممنوع التصویری و ممنوع الحرف زدن خارج شد و همه گناه را بر گردن دولت انداخت و سعی بر دور کردن اذهان از خامنه ای نمود، حال آنکه به خاطر داریم خاتمی در پایان دوران ریاست جمهوریش گفت صرفاً یک تدارکات چی بوده است. میرحسین موسوی و مهدی کروبی نیز به ناگاه از حصر بیانیه ای هایی دادند که البته بیانیه مهدی کروبی نکته قابل توجهی ندارد اما موسوی که در تمام این مدت برای چنین روزهایی در آب نمک خوابانده شده بود، با این امید که هنوز عده ای به جریان سبز و اصلاحات ایمان دارند، بیانیه ای صادر کرد که ذکر چند نکته در باب آن ضروری به نظر می رسد:

اعتراضات آبان ماه و هراس رژیم از سرنگونی؛ آنچه مردم ایران درباره حقوق خود باید بدانند

منتشر شده در کیهان لندن
رژیم جمهوری اسلامی، که سابقه ای طولانی در نادیده انگاشتن مردم و فقط تمرکز بر روی اهداف خود دارد، در 25 آبان ماه به ناگاه بهای بنزین را سه برابر کرد. این موضوع موجب خشم مردم جان به لب رسیده داخل کشور شد که حالا دیگر قوت لایموتشان را نیز نمی توانند با قیمت پیشین تهیه کنند و به تعبیر دیگر سفره مردم به یک سوم تقلیل پیدا می کند، چرا که گرانی حامل های انرژی مستقیم یا غیرمستقیم بر روی سایر اقلام از اساسی و غیر اساسی تاثیر می گذارد، گرچه دولت با فرافکنی سعی بر القای این امر داشت که این موضوع تاثیری نخواهد داشت. اعتراضات مردم اما فراتر از اعتراض به گرانی بود و خواهان عبور از تمامیت رژیم شغالگر جمهوری اسلامی انیران بودند. در این میان سران رژیم مدام تقصیر را گردن دیگری می انداختند، در مجلس طرح بازگشت قیمت به حالت سابق مطرح شد اما ناگاه خامنه ای، که همواره خود را هیچ کاره معرفی می کند، علیرغم اینکه وفق اصل 110 قانون اساسی تمام قدرت در ید اوست، از این تصمیم حمایت کرد و همین حمایت سبب شد تا مجلس نشینان طرح خود را مسترد کنند.

۱۳۹۸ آبان ۲۶, یکشنبه

آینده اعتراضات سراسری چه خواهد بود؟

منتشره در کیهان لندن
از شامگاه 24 آبان ماه که دولت روحانی با همان شیوه پیشین که بهای بنزین را افزایش داد و یکباره اعلام کرد که بنزین لیتری 1000 تومان شد و زمانیکه خبرنگار پرسید چرا از قبل اطلاعرسانی نکردید، گفتند به این ترتیب پمپ بنزین ها شلوغ نشد و از بروز اغتشاش جلوگیری شد، این بار اما موضوع رنگ و بویی دیگر دارد و با تمام اعتراضات سراسری 78، 88 و دیماه 96 متفاوت است. نکاتی که باید مد نظر داشت نخست اینکه، عده ای از سایبریان و اپوزوسیون نمایان به ظاهر طرفدار پادشاهی سععی دارند مدام این پرسش را مطرح کنند که «چرا شاهزاده اعلام رهبری نمی کند؟» در پاسخ به این عده باید گفت که شاهزاده بیانیه خود را صادر فرمودند و گذشته از اینها اعتراضات سراسری توسط مردم و به صورت خودجوش و محله محور باید صورت پذیرد و نیازی به رهبری فردی خاص یا منجی ندارد، بنابراین مردم باید به راه خود ادامه دهند و فریب این حربه رژیم غاصب را نخورند. دوم اینکه در داخل نظام، وزارت اطلاعات شاخه ای دارد از برای شایعه سازی و ضدشایعه که کارمندان آن همه در روسیه دوره دیده اند، ممکن است شایعه کنند که تجزیه طلبان در تلاش تجزیه هستند، ویا از سوریه شدن ایران، مردم را بترسانند؛ اول اینکه تجزیه طلبان توسط سپاه تروریستی پاسداران حمایت می شوند و دوم اینکه ایران با بقای جمهوری اسلامی به این سرنوشت دچار خواهد شد، نه با براندازی این رژیم. دیگر آنکه، چشم مردم عراق اینک به این خیزش مردمی در ایران است و باید ثابت کنیم که ما فرزندان کوروش و خشایار و آرش و پاپک و سیاوش هستیم و هرکدام در برابر ضحاکان زمان تبدیل به کاوه ای شویم پیش از آنکه اسکندری بیاید و آتشی خانمانسوز به راه بیاندازد. نکته آخر اینکه، عده ای صدای مردم داخل را گویا نمی شوند یا نمی خواهند شنیده شود و فریادهای «رضاشاه روحت شاد»، «بگو برگرد شاه»، «ایران که شاه نداره، حساب کتاب نداره»، «ولیعهد کجایی به داد ما بیایی»، «ای شاه ایران، برگرد به ایران» را سانسور می کنند، ایشان به خاطر داشته باشند که آینده ایران را مردم در رفراندومی آزاد به نظام متبوعشان رای خواهند داد و البته بی سایقه هم نیست جمهوری به پادشاهی بازگردد، برخلاف اظهارنظر برخی که چنین مدعی هستند، و برای نمونه به هلند اشاره می گردد.

۱۳۹۸ آبان ۲۳, پنجشنبه

چند همسری در آیینه قوانین ملی و اسلامی


منتشره در کیهان لندن
قانون مدنی ایران در دوران رضا شاه کبیر به تصویب مجلس رسید که با توجه به مقتضیات زمانی و فشار روحانیون از جمله حسن مدرس، قوانینی که توسط افراد روشنفکر ازقوانین مترقی (در زمان خود) دول غربی اقتباس شده بودند، باید از فیلتر شرع عبور می کردند و عدم تطابقشان با شرع سبب عدم تصویب می شد. از همین رو قوانین ما ملغمه ای هستند از قوانین مترقی و عقب مانده. در زمان شاهنشاه آریامهر و طی انقلاب سفید، اصل پنجم این انقلاب، حق رای برای زنان به رسمیت شناخته شد که البته با مخالفت سرسختانه آخوندها روبرو شد و از جمله تلگرافی به تاریخ 17 مهرماه 1341 از خمینی موجود است که خواستار حذف این حق می شود و آن را مغایر با اسلام می داند. به هر تقدیر پس از کشف حجاب توسط رضاشاه کبیر، نه تنها حقوق زنان اعاده گردید بلکه گام هایی برای برابری حقوق ایشان برداشته شد که از جمله می توان به قانون حمایت خانواده اشاره کرد که طی آن حق طلاق که تا پیش از آن به پیروی از فقه و اسلام در اختیار مرد بود، برای زنان نیز ایجاد گردید و همچنین است حق حضانت و ازدواج مجدد برای مردان که بسیار دشوار شد. پس از به قدرت رسیدن خمینی و شورشیان 57 قانون مجازات و قانون اساسی به طورکلی تغییر کردند و همه چیز رنگ و بوی اسلامی به خود گرفت، مثلاً طبق اصل بیستم زنان و مردان از حقوق برابر در حدودی که شرع مشخص می کند برخوردار هستند؛ قانون مدنی نیز از این تغییرات در امان نمانده و دستخوش اصلاحاتی شد که به مثابه «خواستند ابرویش را درست کنند، زدند چشمش را کور کردند» می ماند.

۱۳۹۸ آبان ۲۰, دوشنبه

سیاست «بگم؟بگم؟» به شیوه روحانی

منتشر شده در کیهان لندن
حسن روحانی، شخصی که مدت 6 سال است مدیریت مراکز دولتی را دردست دارد، مانند سَلَف خود، محمود احمدی نژاد، مدام تهدید به افشای اسراری می کند که در سینه دارد. کمتر کسی است که به یاد نداشته باشد که در نمایش تلویزیونی میان میرحسین موسوی و محمود احمدی نژاد، مطلبی عنوان شد که «بگم؟بگم؟» نام گرفت. همین مطلب در نمایشات تلویزیونی تحت عنوان مناظرات انتخاباتی دو سال پیش از سوی حسن روحانی نسبت به محمدباقر قالیباف صورت گرفت. این در حالی است که در زمان وقایع کوی دانشگاه در سال 78 هر دو نفر مسئول بودند و حسن روحانی در نطقی در نماز جمععه دانشجویان و معترضان را «مشتی اراذل و اوباش» نامید و قالیباف فرمان «حمله گازانبری» را صادر کرد. اما تهدید مقامات مافیای قدرت در جمهوری اسلامی نسبت به یکدیگر ادامه دارد.

۱۳۹۸ آبان ۱۲, یکشنبه

فمینیسم اسلامی


منتشر شده در کیهان لندن
فمینیسم اسلامی یکی از اصطلاحاتی است که به وفور شنیده می شود و کمتر کسی می اندیشد چگونه ممکن است یک فرد هم فمینسیت باشد و هم اسلامی؟ به حدی این ترکیب نامتقارن است که کلام از توصیف آن ناتوان است. این ترکیب از دو واژه «فمینیسم» و «اسلامی» شکل گرفته است که حال هر کدام را به اجمال بررسی می کنیم تا ببینیم چرا جمع این دو واژه جمع نقیضین است و امری محال.

۱۳۹۸ آبان ۶, دوشنبه

مُبدِعان حقوق بشر در چنگال ناقضان آن

منتشر شده در کیهان لندن
بار دیگر هفتم آبان ماه و روز بزرگداشت کوروش کبیر فرا رسیده است و رژیم غاصب جمهوری اسلامی انیران که پایه و اساسش بر گریه و زاری استوار است و پرستش و بزرگداشت تازیان متجاوز به خاک و اجداد ما که ناگزیر دستشان به خون ایرانیان آغشته بوده است، را تبلیغ می کنند ولی هرگونه حرکت به سوی ناسیونالیسم و هویت ایرانی را تهدیدی برای موجودیت خود می دانند، دست به کار شده است تا از حضور ایرانیان در مقبره کوروش کبیر جلوگیری کنند، مبادا لحظاتی طعم خوش شادی و اتحاد را بچشند.

۱۳۹۸ آبان ۲, پنجشنبه

تاجی که ملت از سر خود انداخت

منتشر شده در کیهان لندن
در آستانه یک صدمین زادروز شاهنشاه آریامهر و پنجاه و دومین سالگرد تاج گذاری وی قرار داریم. علیرغم گذشت چهار دهه از درگذشت او و وقوع انقلاب ننگین 57 با خدعه و نیرنگ اسلامیون و طرفداران چپ، همچنان چه رژیم غاصب جمهوری اسلامی انیران و چه اپوزوسیون مخالف با طیف پادشاهی خواه، سعی در تخریب و تکرار دروغ هایی دارند که زمانی گفته اند و البته این ریشه در فرهنگ ما دارد که هرگز اشتباه خود را نپذیریم و پوزش خواستن بابت اشتباه را کوچک شدن خود بدانیم. نگاهی به بعضی از اقاریر چند تن از انقلابیون خالی از لطف نیست:

۱۳۹۸ آبان ۱, چهارشنبه

تباهی زندگی دختران خردسال با گفتن «بله»

منتشر شده در کیهان لندن
در هفته های گذشته خبر ازدواج موقت دختری در بهمئی از توابع کهکیلویه و بویراحد فضای مجازی و مآلاً ایرانیان را به واکنش واداشت. ظرف چند روز حسین نگین تاجی، اعلامی کرد که دست کم برای حقوقدانان پر از تناقض بود: «طبق ماده ۵۰ حمایت از خانواده با بذل مهریه از طرف پدر عروس و بذل مدت عقد از طرف داماد، عقد باطل شد». پیشتر در مقاله ای به نام «کودک همسری، کلاه شرعی برای کودک آزاری» در خصوص موضوع کودک همسری و موارد قانونی آن نگاشته ام و بنابراین در این مجال کوتاه، صرفاً به نقد سخن رئیس دادگستری می پردازیم و آن را به بوته نقد می کشیم، با ذکر این نکته که فاطیما نخستین قربانی این مسئله که دست کمی از جنایت ندارد، نبوده، نیست و نخواهد بود.
و اما ازدواج، در قانون مدنی ما به پیروی از فقه شیعه به نکاح دائم و منقطع تقسیم می شود. نکاح عقدی است که وفق مواد 210 به بعد قانون مدنی باید دارای شرایط عام عقد باشند، که در خصوص این عقد، اذن پدر نیز شرط است. تفاوت میان اذن و اجازه در عالم حقوق در این است که اذن معمولاً از پیش اخذ می شود ولی اجازه بعداً گرفته می شود و عقد را کامل می کند. اما با حذف ماده 1209 قانون مدنی که سن رشد را بیان می کرد و اصلاح ماده 1041 و همچنین پیروی از فقه، عملاً از لحظه تولد دختر، پدر می تواند او را به عقد دیگری در بیاورد و اراده او تاثیری در این امر ندارد. گرچه چنین ازدواجی باید مشروط بر مصلحت طفل، اجازه دادگاه و همچنین اخذ حکم رشد باشد.

۱۳۹۸ مهر ۲۲, دوشنبه

اپوزوسیون رژیم یا اپوزوسیون ملت؟

منتشر شده در کیهان لندن

یکی از اصطلاحاتی که بسیار شنیده می شود، اصطلاح «اپوزوسیون» است؛ این اصطلاح همان Opposition در زبان انگلیسی است که در فرهنگ های لغات انگلیسی تعبیر به حالتی شده اند که میان دو چیز ضدیت وجود دارد. زمانیکه ما از اپوزوسیون سخن می گوییم در حقیقت از ضدیت با موجودیت جمهوری اسلامی و هرآنچه جزئی از آن محسوب می شود سخن می گوییم. تفاوت «ضدیت» و «مخالفت» با جمهوری اسلامی را می توان چنین تعبیر کرد که طبق فرهنگ معین، زمانیکه دو چیز در ضدیت با هم هستند، امکان توافق میانشان وجود ندارد و به قول معروف جمع اضداد محال است، اما هنگامیکه دو چیز در مخالفت با هم هستند، امکان مذاکره و به توافق رسیدن وجود دارد. با توجه به این مقدمه، اپوزوسیون، به افراد یا گروه هایی اطلاق می گردد که با جمهوری اسلامی در ضدیت بوده و هرگز امکان سازش با آن را نداشته و تنها براندازی و از میان رفتن رژیم و تمام توابع و آثار آن را می خواهند اما مخالفان جمهوری اسلامی، امکان مذاکره و سازش با رژیم را دارند و شاید با اصلاحاتی ولو جزئی دیگر مخالف جمهوری اسلامی نباشند.

۱۳۹۸ مهر ۲۰, شنبه

حضور زنان در استادیوم، پیروزی زنان یا خدعه رژیم؟


منتشر شده در کیهان لندن
مبارزات زنان در طول تاریخ برای به دست آوردن حقوق برابر رنج نامه ای است ملال آور و بسیار تاسف برانگیز است که انسان در قرن بیست و یکم باید در محدوده جغرافیایی خاصی هنوز باید مطالبی را به رشته تحریر در آورد که در عصر تمدن جزو بدیهیات فرض می شود و اینها در تعارض کامل با اسناد بین المللی هستند که بعضاً در ایران وفق ماده 9 قانون مدنی در حکم قانون ایران به شمار می روند از جمله اعلامیه جهانی حقوق بشر و البته بعضی با توجه به تئوکراتیک بودن رژیم حاکم بر ایران، مورد پذیرش قرار نگرفته اند از جمله کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان یا سند 2030 به لحاظ «خلاف شرع» بودن. با این وجود زنان در ایران برای به دست آوردن حقوق خود، با وجود جمهوری اسلامی، راهی بس دراز را در پیش دارند، با ذکر این نکته که پی شرط این مبارزه نخست پذیرش برابری زن و مرد توسط خود زنان است. به هر تقدیر، سخن در باب حقوق زنان بحثی بسیار مفصل و مطول است که مجالی دیگر می طلبد و در یک رشته مقاله جداگانه مفصلاً در خصوص حقوق زنان در ایران سخن خواهیم گفت و آنچه مورد بحث در این مجال کوتاه است مسئله حضور زنان در استادیوم می باشد.

۱۳۹۸ مهر ۱۸, پنجشنبه

نامه جمعی از وکلا و حقوقدانان ایران به دبیرکل سازمان ملل در مورد روژآوا



جناب آقاي گوترش 
دبيركل محترم سازمان ملل متحد
با سلام

احتراما اينجانبان جمعي از حقوقدانان و وكلاي دادگستري ايران با استناد به بند١ ماده ١ و بند ٤ ماده ٢ و مواد ٣٩ و ٤٠ ٤٢ منشور ملل متحد و كنوانسيون هاي چهارگانه ١٩٤٩ ژنو و اعلاميه جهاني حقوق بشر  و اصول و مقررات عرفي حقوق بين الملل  به استحضار مي رسانيم:
دولت تركيه بدون توجه به اصول،مقررات و اهداف و مباني منشور ملل متحد و با نقض مواد فوق الذكر منشور ملل متحد اقدام به حمله ي نظامي گسترده به مناطق مختلف روژ آوا نموده است كه بر اثر آن جان بيش از دو و نيم ميليون شهروند كورد ساكن اين مناطق بشدت در خطر افتاده است. اين جنگ نابرابر در حالي عليه ملت كورد روژآوا صورت گرفته است كه اين مردمان دلير در ساليان اخير رشادتهاي ارزشمندي در مبارزه با تروريسم داعش داشته و همگان بر آن اشراف دارند.اين مردمان نستوه نه تنها هيچ تهديدي براي امنيت تركيه محسوب نمي شوند بلكه خود در برقراري امنيت و صلح در منطقه تلاش هاي وافري انجام داده اند.در حال حاضر منطقه ي خاورميانه خصوصا سوريه نيازمند صلح و امنيت است.آنها عليرغم جنگ با داعش توانستند براساس مباني دموكراسي نسبت به تشكيل فدراسيون روژآوا با مشاركت تمامي اقليتهاي قومي و مذهبي ساكن آنجا اقدام نمايند و موفقيت هاي مناسبي بدست آوردند.
تهديدات ،اقدامات و حملات نظامي دولت تركيه عليه روژآوا صرفا براساس نفرت نژادي و قومي بوده و متكي بر هيچ توجيه حقوقي و قانوني نيست.بانيان اين  جنگ در پي  عربيزاسيون روژآوا،كشتار بي رحمانه ي شهروندان،قتل عام گسترده و نسل كشي نوين ساكنين اين منطقه هستند كه تك تك اين اقدامات نقض كامل قواعد آمره و  قوانين و مقررات حقوق بين الملل است لذا از حضرتعالي درخواست فوري داريم تا از مكانيسم شوراي امنيت در تشكيل جلسه فوري و توقف آني جنگ بيشرمانه تركيه عليه روژآوا ،ايجاد منطقه پرواز ممنوع ،اعزام سربازان كلاه آبي سازمان ملل به نوار مرزي بين سوريه و تركيه جهت برقراري آتش بس فوري و برقراري صلح و حفاظت از جان غيرنظاميان را داريم. بالطبع اين حملات و كشتار بي گناه شهروندان روژآوا در عصر نوين سال ٢٠١٩ موجبات شرمساري  جامعه ي بين المللي و سازمان ملل متحد خواهد بود لذا اجازه ي تداوم اين كشتار بي رحمانه را ندهيد و مانع جنايات جنگي ارتش تركيه در روژآوا شويد.
با احترام مجدد
١- حسين احمدي نياز
٢- محمد مصطفايي
٣-مهدي هوشمند رحيمي
٤-مزدك اعتماد زاده
٥- عبدالله جهان بين
٦- احسن حسن پور
٧- مسعود شمس نژاد
٨-بهزاد حكيمي زاده
٩- قهرمان كريمي
١٠-مجتبي حسيني
١١-شيلان بيگ زاد
١٢-چيا عزيزي
١٣-بهاره نادري ولاشجردي 
١٤- مجيد پور استاد
١٥-آسو احمديان
١٦-سحر تيام
١٧-مهنوش بختياری

۱۳۹۸ مهر ۱۶, سه‌شنبه

بيانيه جمعی از وكلای دادگستری ايران در حمايت از مردم ستمديده روستای چنار محمودی لردگان چهارمحال و بختياری

بيانيه جمعی از وكلای دادگستری ايران در حمايت از مردم ستمديده روستای چنار محمودی لردگان چهارمحال و بختياری

«ما وكلای دادگستری ضمن پشتيبانی از مردم لردگان خواستار ورود سازمان بهداشت جهانی به موضوع هستيم»

مردم شريف ايران
مردم شريف لر و بختياری

احتراماً اينجانبان جمعی از حقوقدانان و وكلای دادگستری ايران با استناد به اصول اعلاميه جهانی حقوق بشر، منشور حقوق بيمار و سوگند نامه بقراط به استحضار می رساند:

۱۳۹۸ مهر ۱۲, جمعه

چهار دهه سکوت، انکار و اهانت به هویت و فرهنگ ایرانی

منتشر شده در کیهان لندن
کمتر ایرانی هست که این روزها دست کم نام اثر ماندگار «دو قرن سکوت» از جاوید نام «دکتر عبدالحسین زرین کوب» را نشنیده باشد. قصه پر غصه آن روزگار را بگذاریم و بگذریم که ذکر این مصیبت جز تکرار مکررات نخواهد بود و پیشتر نیز در مقاله «بی هویتی، ارمغان جمهوری اسلامی برای ایرانیان» در این خصوص گفته و نوشته ایم، به طور خلاصه اینکه باری، به لطف حکیم ابوالقاسم فردوسی، پاپک خرمدین، سیاوش سپیدجامه، یعقوب لیث و بسیاری دیگر از این میهن پرستان ما امروز، برخلاف دیگر کشورهای مورد هجوم تازیان مانند مصر و سوریه و عراق، همچنان به زبان پارسی سخن می گوییم و هنوز فرهنگ و تاریخمان را کم و بیش حفظ نموده ایم. حمله دوم در دوران صفویه اتفاق افتاد و تیری خلاص بر تمام تلاش ها و ایستادگی ها در برابر اسلام تحمیلی زده شد، و مذهب شیعه بنیانگذاری شد. حمله سوم اما در سال 57 اتفاق افتاد و قواعد بازی تغییر کرد چه اینکه انیران آمده اند تا کار را یکسره و به 14 قرن تلاش بی ثمر خود پایان دهند و ایرانی را از فرهنگ و تاریخ خود جدا کنند. 


۱۳۹۸ شهریور ۳۱, یکشنبه

چارچوب - کودک همسری

مشکلات و معضلات کودک همسری در برنامه چهارچوب از تلویزیون آزادی با اجرای خانم بیتا جوراب دوز، همراه با خانم دکتر میترا بابک (روانشناس) و هوشمند رحیمی (حقوقدان و وکیل دادگستری)

۱۳۹۸ شهریور ۱۲, سه‌شنبه

مصاحبه با اخبار شبانگاهی تلویزیون ایران اینترنشنال 03-09-2019

 گفتگو با شبکه ایران اینترنشنال در خصوص بیانیه وکلای دادگستری خارج از کشور در محکومیت بازداشت های اخیر و احکام زندانی و اعدام صادره توسط جمهوری اسلامی و درخواست گذار از جمهوری اسلامی.

جمعی از وکلای دادگستری خارج از کشور از تغییر رژیم در ایران حمایت کردند




گفتگو با شبکه جهانی کلمه، آقای عبدالباسط محمدپور، در خصوص بیانیه وکلای دادگستری خارج از کشور در محکومیت بازداشت های اخیر و احکام زندانی و اعدام صادره توسط جمهوری اسلامی و درخواست گذار از جمهوری اسلامی.
متن این بیانیه:

ملت شریف ایران،

۱۳۹۸ شهریور ۱۰, یکشنبه

چارچوب - صبا کرد افشاری و دادگاه های انقلاب



مصاحبه با شبکه جهانی آزادی در خصوص رای صبا کردافشاری به همراه همکار عزیز وکیل احسان حسین زاده

نقدی بر رای صبا کرد افشاری

منتشره در کیهان لندن
روزی شب نمی شود اگر اخباری دال بر این که مردان و زنان ایرانی توسط دستگاه قضایی جمهوری اسلامی به احکام بلند مدت زندان محکوم شده اند، به دستمان نرسد. دادگاه انقلاب که به صورتی که کاملاً موقت تشکیل شده بود تا مسئولان و هواداران نظام شاهنشاهی ایران را مورد محاکمه قرار دهد، به شیوه ای غیرقانونی و غیرمشروع به حیات خود ادامه می دهد. قضات این دادگاه خود را تافته جدا بافته می دانند ومعتقدند هر چه بخواهند می توانند انجام دهند و هرگز پاسخگو به احدی نخواهند بود، حال آنکه نگاهی به اواخر زندگی خلخالی، اولین قاضی شرع، به خوبی نشان می دهد که چگونه تقاص خون های به ناحق ریخته شده را داد، و هیهات اگر آنچه در باره زندگی و جهان پس از مرگ می گویند حقیقت داشته باشد. رژیم جمهوری اسلامی که با گذشت چهل سال از زمامداری و اشغال ایران هنوز در پی الغای این مسئله است که شورش 57 هنوز طفلی نوپاست، و با نیمه کاره گذاشتن ساخت گور خمینی و حفظ دادگاه انقلاب بر این مهم می کوشد، غافل از آن است که این زمان کم و بیش مشابه زمانی است که شاهان پهلوی، سرزمینی که در حال فروپاشی بود و مردم آن بسیار فقیر و عقب افتاده بودند، به جایگاهی رساندن که در دنیا با احترام از آن یاد می شد.

۱۳۹۸ شهریور ۸, جمعه

لفاظی به شیوه جمهوری اسلامی

منتشره در کیهان لندن به نشانی: 
https://kayhan.london/fa/?p=168442
از زمانیکه شورشیان 57 مخالفت های خود را با نظام شاهنشاهی ایران آغاز کردند، همواره و هر روز شاهد عبارات و اصطلاحاتی نوظهور بودیم که در ادبیات سیاسی حتی آن عبارت مرکب، خود را نقض می کرد، چه رسد به اینکه ماهیتش چه باشد. پیش تر مطلبی با همین مضمون در چند شماره نوشته و منتشر شده است که در اینجا برای جلوگیری از اطاله مطلب، از بازگویی آنها صرف نظر می گردد. (علاقه مندان می توانند این سری مقاله را در اینجا مطالعه کنند.)

۱۳۹۸ شهریور ۶, چهارشنبه

دو قتل، دو قاتل، دو سرنوشت

منتشره در کیهان لندن به نشانی: 
https://kayhan.london/fa/?p=168444
در هفتم و هشتم خردادماه سال جاری دو خبر در فضای رسانه ای ایران منتشر گردید، نخست قتل همسر دوم یکی از سیاستمداران منتسب به اصلاح طلبان، محمدعلی نجفی، که در دوران ریاست خود بر شهرداری تهران حواشی بسیاری داشت و دیگری قتل امام جمعه کازرون توسط یک شهروند عادی به نام حمیدرضا درخشنده. فارغ از اینکه این دو پرونده هر کدام مختصات خاص خود را دارند و با یادآوری این نکته که نگارنده این سطور با هر نوع مجازاتی که مغایر با اعلامیه جهانی حقوق بشر و کرامت انسانی باشد، از جمله اعدام، مخالف بوده و تردیدی در مضموم بودن اعدام ندارد، صرفاً رفتار دستگاه قضایی ایران در اینجا محل بحث می باشد. پیش از ورود به بحث ذکر این نکته نیز ضروری به نظر می رسد که اولاً هر دو قتل بلاشک انگیزه های سیاسی در پس پرده داشته اند و ثانیاً پیش تر مفصلاً در خصوص جرم قتل و پرونده آقای نجفی در مقاله ای با عنوان «محمدعلی نجفی، قاتلِ قربانی یا قربانیِ قاتل؟» نگاشته ام بنابراین در اینجا از تکرار آنها چشم پوشی می کنم.

۱۳۹۸ مرداد ۳۰, چهارشنبه

تجزیه خاموش ایران، باجی برای بقا

منتشر شده در کیهان لندن به نشانی: https://kayhan.london/fa/?p=167440
دی ماه سال 1396 در خیزش مردمی که اعتصابات و اعتراضات سراسری را با خود به همراه داشت، جمهوری اسلامی مستقیماً یا غیرمستقیم توسط عمال و مزدوران خود که ساکن دیگر کشورها بوده و در نقش اپوزوسیون ظاهر شده اند، در صدد الغای این امر بود که اگر رژیم سرنگون گردد، ایران به سرنوشتی مانند سوریه دچار می شود و خطر تجزیه به صورت جدی ایران را تهدید می کند. در همان زمان بسیاری از فعالان و از جمله نگارنده این سطور تمام توان خود را به کار گرفتیم تا این پیام را به گوش همگان برسانیم که ایران، هرگز سوریه و فلسطین و یمن نخواهد شد و این تنها پروپاگاندای رژیم است تا بین مردم چند دستگی و انشقاق ایجاد کند.

۱۳۹۸ مرداد ۲۴, پنجشنبه

پذیرش مسئولیت حادثه منا توسط جمهوری اسلامی، موافقت نامه ای در جهت منافع رژیم

منتشر شده در کیهان لندن به نشانی:
https://kayhan.london/fa/?p=167438 
یکی از ویدیوهایی که در چند روز اخیر وایرال و بسیار خبرساز شد، پرده برداری از پذیرش مسئولیت کشته شدگان حادثه منا در سال 1394 توسط آقای رکن آبادی بود. متعاقباً و مطابق معمول رژیم جمهوری اسلامی که یدی طولی در انکار و تکذیب دارد، این مسئله را تکذیب نمود. این پذیرش مسئولیت ممکن است زوایای پنهان و سیاسی یی در بر داشته باشد، که در این مقاله در پی یافتن آنها هستیم؛ اما پیش از آن باید نکاتی را یادآور شد که برای درک بهتر موضوع ضروری به نظر می رسند.

۱۳۹۸ مرداد ۲۱, دوشنبه

معاون حقوقی قوه قضاییه و اظهارات خلاف قانونش

منتشر شده در کیهان لندن به نشانی: https://kayhan.london/fa/?p=165775
معاون حقوقی قوه قضاییه، اخیراً در بیاناتش اظهارات کرده است که تعجب هر شخصی که حداقل آشنایی با علم حقوق داشته باشد و هر ذهن آگاه و آزادی خواهی را برمی انگیزد. ایشان عنوان نموده اند که دفاع از متهمان سیاسی، امنیتی و عقیدتی خیانت به 80 میلیون ایرانی محسوب می شود.

۱۳۹۸ مرداد ۱۴, دوشنبه

بازگشت به دوران انتقام جمعی با دادگاه های اسلامی


منتشر شده در کیهان لندن به نشانی https://kayhan.london/fa/?p=165515
هر علمی دارای پیشینه و تاریخی است و مطالعه این پیشینه و تاریخ به دانشجو و متخصص آن علم کمک می کند تا متوجه باشد که دستاوردهای امروزی چه سیری داشته و چرا باید از آنها محافظت و ارتقایشان داد، در علم حقوق کیفری نیز، تاریخ از جهت اعمال مجازات دسته بندی می گردد و یکی از ابتدایی ترین شکل های آن دوره انتقام شخصی است که از خصایص آن جمعی بودن مجازات است؛ به عبارت دیگر اگر فردی از قبیله ای مرتکب جرمی می گردد، این کل قبیله بود که مجازات می شد و نه فرد خاطی. با گذر زمان و تلاش های بسیار اصل فردی و شخصی بودن مجازات مطرح و امروز یکی از بدیهیات حقوق کیفری به حساب می آید، جای بسی شرمساری است که امروز کشور ما به ورطه ای افتاده تا نگارنده و دیگر افرادی که دل در گرو مهر مام میهن و آزادی های بنیادین و حاکمیت قانون دارند، ناگزیر از نگارش مقالاتی از این دست و در باب بدیهیات هستند.

۱۳۹۸ مرداد ۱۲, شنبه

مصاحبه با برنامه راه آینده 08/3/2019



برنامه راه آینده، برنامه تلویزیونی حزب مشروطه ایران (لیبرال دموکرات) در خصوص وکلای مدافع متهمان سیاسی، امنیتی و عقیدتی و آرای صادره برای امیرسالار داوودی، مایا کشاورز، منیره عربشاهی و یاسمن آریانی

۱۳۹۸ مرداد ۱۱, جمعه

PAYÊŞ 2019-08-02 پایش


مصاحبه در خصوص امیر سالار داوودی، منیره عربشاهی، یاسمین آریایی، مایا کشاورز و وضعیت زندانیان سیاسی و عقیدتی در بند جمهوری اسلامی و احکام سنگینی که برای ایشان صادر می شود.

۱۳۹۸ تیر ۱۴, جمعه

بیضه چپ، زن، دیه


منتشره در کیهان لندن: https://kayhan.london/fa/?p=161875
در نظام حقوقی نوین ایران، پس ا ز آنکه به دستور رضا شاه کبیر دادگستری نوین پایه گذاری گردید و ایران که به دست قاجار به ویرانه ای تبدیل شده بود و هیچ نشانی از مدنیت و شکوه نداشت، به مرور از شیوه حَکَمیت و قاضی شرع فاصله گرفته و قوانین مدون جای آن را گرفتند؛ قوانینی که به فراخور زمان تصویب ناگزیر مسائل فقهی در آن نفوذ پیدا کردند و نظام حقوقی ایران را به نظامی مختلط تبدیل کرد. با این حال پاره از احکام فقه نتوانستند به قوانین راه پیدا کنند تا با گذار از مقررات وحشیانه و عقب مانده به مدرنیته و موازین پذیرفته شده حقوق بشری بیشتر نزدیک گردند (گرچه اسناد جهانی حقوق بشر در زمان شاهنشاه آریامهر، محمدرضا شاه پهلوی و پس از جنگ جهانی دوم با اجلاسی در که در تهران برگذار گردید در سال 1347 مطرح می گردند و به تصویب می رسند). اما یکی از این مسایل که عقیم می ماند و یارای راه یافتن به نظام حقوقی را نمی یابد، موضوع «دیه» است. موضوعی که بعد از شورش 1357، در سال 1361 و با قانون راجع به مجازات اسلامی همراه با «حدود» و «قصاص» وارد ادبیات حقوقی کشور می گردند. اما دیه چیست؟ آیا دیه حکمی تاسیسی است یا امضایی؟ مستنداً به رای وحدت رویه دیوان عالی کشور دیه زن و مرد به نوعی برابر شده است، آثار این برابری دیه چه خواهد بود؟

۱۳۹۸ تیر ۱۳, پنجشنبه

در جمهوری اسلامی زندانی سیاسی نداریم؟


منتشر شده در کیهان لندن به نشانی: https://kayhan.london/fa/?p=161786

هر از گاهی بحث زندانیان سیاسی در سطح جامعه داغ می شود و البته ریشه این موضوع در اظهار نظر مقامات جمهوری اسلامی است؛ به جرات می توان گفت در رژیم جمهوری ولایت فقیه کمتر صاحب منصب را می توان جست که دست کم یک بار نگفته باشد که در ایران زندانی سیاسی نداریم و البته صاحب منصبان پیشین که امروز لندن نشین شده اند هم از این قافله عقب نمانده اند. به هر روی، این بار سخنگوی قوه قضاییه، غلامحسین اسماعیلی، با تاکید گفته است که در جمهوری اسلامی زندانی سیاسی نداریم. پیش از او از رهبر جمهوری اسلامی تا محمد جواد ظریف هم این موضوع را عنوان داشته اند که در زمان خود در موردشان سخن گفته ایم. در این مقاله بر آن هستیم تا ببینیم جرم سیاسی چیست؟ تفاوت میان جرم سیاسی و سایر جرایم از جمله امنیتی چیست؟ و اساساً چرا جمهوری اسلامی پافشاری می کند که زندانی سیاسی ندارد؟

مصاحبه با برنامه پایش تلویزیون آرین



مصاحبه در خصوص جرم سیاسی از منظر حقوق بین الملل و حقوق داخلی

۱۳۹۸ تیر ۱, شنبه

خودرو، حجاب، پیامک؛ چهل سال هتک حرمت حریم خصوصی ملت


با وقوع فاجعه 57 مسایلی در حوزه حقوق شهروندی و حقوق بشر خودنمایی کردند که تا بدان روز محلی از اعراب نداشتند. کشوری که در «دروازه های تمدن» قرار گرفته بود، حال تبدیل به ویران سرایی گشته بود که عده ای روضه خوان زمام امورش را در دست گرفته بودند. دردآورتر اینکه مردم در آن زمان با انتخاب شخصی مانند خمینی خواستار حاکمیت مسجد بر کشور شدند، که البته این سزای افرادیست که نخواهند از تاریخ درس بگیرند و کافی بود به گورستانی که کلیسا در اروپا برپا کرده بود، بنگرند. به هر تقدیر، چنان شد و در حالیکه دنیا در حال گذار و کشف راه ارتباطی با کرات و سیارات دیگر و شکافتن اتم بود، 50 سال خدمات خاندان پهلوی که از ویرانه ای که قجرها ساخته بودند تبدیل به کشوری شده بود که مردم آن خود را با مردم بهترین کشورها مقایسه می کردند، ایران بازگشتی دوباره داشت به دوران قجرها بلکه پیشتر از آن به صدر اسلام. باری خمینی با شعار اسلام ناب محمدی آمد و سیره و سنت آن حضرت را با کشتار نخبگان و متخصصان به دست خلخالی و نهایتاً کشتارهای دسته جمعی و تحمیل جنگی هشت ساله به کشور به درستی ادامه داد. پس از او نیز، خامنه ای با در دست گرفتن قدرت، از هیچ تلاشی فروگذار نکرد و شاهدیم که چگونه زنان ایرانی را مانند اسرای جنگ قادسیه، به تأسی از متجاوز به اجدادش که به آن  می بالد، اما فرزند حاصل از تجاوز یک بیگانه وحشی بر مادران ما، که خود را "سید" می دانند جای چندان بالندگی ندارد و سرزمین مادریمان، برای کامجویی همان عراقیانی که به شهادت تاریخ، علی و حسین مورد ستایش ایشان را کشتند و روزی هشت سال جوانان و دلاوران ایرانی را به کام مرگ فرستادند، در شهر مقدس «ماشهادا» (بر وزن پاتایا) وادار به بردگی جنسی می کنند. از سوی دیگر، اما، همواره تاکید بر پوشش اسلامی دارند وکیست که فراموش کند که در زمانی نه چندان دور که «میر دلها» نخست وزیر بود، اگر مردی آستین کوتاه می پوشید، دستانش را رنگ می زدند و در سر زنانی که حجابشان مطلوب ایشان نبود، پونز فرو می کردند!

۱۳۹۸ خرداد ۲۰, دوشنبه

محمد علی نجفی، قاتلِ قربانی یا قربانیِ قاتل؟

مقاله منتشر شده در کیهان لندن به نشانی

یکی از اخباری که در روزهای اخیر تقریباً تمام اخبار را تحت الشعاع خود قرار داد، موضوع قتل میترا استاد، همسر دوم محمدعلی نجفی، یکی از سیاستمداران، وزرا و شهرداران پیشین در جمهوری اسلامی است. گمانه زنی های بسیاری صورت گرفت و بسیاری در این خصوص مطالب نگاشتند. واکنش ها نسبت به مقتول از یک زن مظلوم تا جاسوس نیروهای امنیتی متغیر بود، محمدعلی نجفی، از یک مردی که توسط همسرش مورد ضرب و شتم قرار می گرفته تا یک قاتل بی رحم مورد نقد قرار می گرفت. در این میان اخبار بسیاری مغفول ماند مانند شروط شش گانه دول حاشیه خلیج فارس که 2 بند آن بسیار حائز اهمیت و توجه است: یکی خلع ید ایران از جزایر سه گاه تنب بزرگ و کوچک و ابوموسی که به زعم ایشان جزایری اماراتی هستند و دیگری توقف استفاده از نام «خلیج فارس» که ایشان «مجعول» خوانده اند. به هر روی واکنش ها به این خبر تا آنجا بود که تقریباً تمام خبرگزاری ها آن را به صورت لحظه ای پوشش می دادند، گویی دیگر در ایران و جهان خبری نیست!

۱۳۹۸ خرداد ۴, شنبه

قانون اعطای تابعیت به فرزندان متولد از مادر ایرانی، راه گشاست؟

در ایران، زنان بسیاری هستند که با اتباع دیگر کشورها ازدواج کرده و حاصل ازدواجشان نیز فرزندانی هستند که به لحاظ عدم برخورداری از تابعیت ایرانی در طول عمرشان از بدیهی ترین و ابتدایی ترین حقوق شناخته شده بشر محروم مانده اند؛ از سوی دیگر، زنان ایرانی هستند که در خارج از ایران با مردی غیر ایرانی ازدواج کرده و فرزندانشان به دلیل قانون ایران، نمی توانند به راحتی همراه مادر به ایران سفر کنند تا خویشان و اقوام مادری را ببینند و از لذت بودن در خانه مادربزرگ و پدربزرگ برخوردار شوند. حال جمهوری اسلامی با سر و صدای زیادی اقدام به تصویب قانونی کرده است که در ظاهر به این فرزندان از هر دو دسته، تابعیت اعطا می شود. با عنایت به اینکه هنوز متن قانون منتشر نگردیده است، با تکیه بر مذاکرات منتشره در مجلس و اخبار مختلف پیرامون آن این مقاله پیشکش حضور می گردد و بررسی دقیق آن قانون موکول به انتشارر آن می شود.

۱۳۹۸ خرداد ۳, جمعه

«بیم» بله، «امید» نه! ابراهیم رئیسی هم مثل بقیه گوش به فرمان رهبر نظام است

مصاحبه با خانم روشنک آسترکی از روزنامه کیهان لندن:

روشنک آسترکی – بیش از دو ماه است قوه قضاییه زیر نظر و ریاست ابراهیم رئیسی قرار گرفته. رئیسی که پیشتر «اما و اگر»های زیادی در مورد برخوردهای تند و تیز و خشن‌اش با منتقدان و مخالفان جمهوری اسلامی و همچنین فعالان مدنی و صنفی و دانشجویان مطرح شده بود، طی دو ماه گذشته تلاش کرده با حرکات و اقداماتی نمایشی این ذهنیت عمومی را نسبت به خود تغییر دهد.

۱۳۹۸ اردیبهشت ۳۱, سه‌شنبه

تبصره ماده 48 قانون آیین دادرسی کیفری و واپس گرایی جمهوری اسلامی


تبصره ماده 48 قانون آیین دادرسی کیفری و واپس گرایی جمهوری اسلامی
زمانیکه در سال 1392 قانون جدید آیین دادرسی کیفری تصویب شد، میان حق جویان و عدالت طلبان و مشخصاً وکلای دادگستری سبب ساز شادی گشت، چرا که پس از سالها، حق دسترسی به وکیل در مرحله دادسرا به رسمیت شناخته شده بود. اما این شیرینی چندان به کام ایشان دوام نیاورد و ریاست وقت قوه قضاییه، شیخ صادق لاریجانی، اقدام به اصلاح موادی از قانون و از جمله ماده 48 آن نمود. شوکی بزرگ به حقوقدانان و وکلا وارد شده بود چراکه بحث از «وکلای مورد تایید ریاست قوه قضاییه» در میان آمده بود، و این برای هر ذهن کنجکاوی یعنی رانت، یعنی باند و باندبازی در قوه قضاییه.

۱۳۹۸ فروردین ۲۵, یکشنبه

فرهنگ مجازی 7



میزگرد فرهنگ مجازی با موضوع «ملیت و اسلام» با شرکت خانم دکتر میترا بابک، وکیل هوشمند رحیمی، خانم پردیس حسینی (هنرمند و فعال اجتماعی)؛ با اجرای خانم شکوه ارشادی

در دنیای سیاست 14/04/2019





تروریستی خواندن سپاه توسط آمریکا، ورود حشد الشعبی به ایران و فراخوان شاهزاده رضا پهلوی 

۱۳۹۸ فروردین ۲۳, جمعه

میزگرد هفتگی رادیو کیان ایران 12/04/2019



در این برنامه به همراه خانم دکتر بهیه جیلانی و جناب کیومرث فرهومند نگاهی داریم به قرار گرفتن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست تروریستی 

۱۳۹۸ فروردین ۲۱, چهارشنبه

نابودی زندگی پناهجویان ایرانی در مالزی؛ بی کفایتی کمیساریای پناهندگان سازمان ملل UNHCR در کشور مالزی و تبعات آن


کمیساریای پناهندگان سازمان ملل متحد UNHCR در کشور مالزی با توجه به عدم مهارت کارکنان و همچنین عدم اشراف بر مسائل روز جامعه ایران در موارد بسیار زیادی اقدام به نقض حقوق پناهندگان ایرانی در کشور مالزی میکند. بلاتکلیفی و از سوی دیگر عدم وجود بازار کار مناسب برای پناهجویان ایرانی ساکن مالزی زمینه ساز بروز مشکلاتی ساختاری در بین جامعه پناهجویان ایرانی در مالزی شده است.
از آنجائی که UNHCR مدعی این است که برای رسیدگی بر پرونده پناهجویان بر مبنای کنوانسیون 1951 پناهندگی عمل میکند اما واقعیت امر حاکی از مسائل دیگری است و آن عدم آگاهی UNHCR در کشور مالزی از وضعیت سیاسی و عقیدتی کشور که از سوی حکومت جمهوری اسلامی بر شدت سرکوبهای گسترده در کشور افزوده است میباشد. حتی افسرهای UNHCR در کشور مالزی در بسیاری مواقع از ایران با عنوان کشور عرب زبان یاد میکنند که این یک نمونه از چندین و چند مورد ناآگاهی افرادی است که خود را افسر جهت مصاحبه و یا بررسی پرونده پناهجوئی شهروندان ایران نامگذاری میکنند است.

۱۳۹۸ فروردین ۱۹, دوشنبه

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، دولت موازی در ایران



روز جاری، 19 فروردین ماه 1398 دولت آمریکا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست تروریست ها قرار داد. رژیم حاکم بر ایران از چند روز پیش، از یکسو در مجامع بین المللی اقدام به تهدید آمریکا برای عمل متقابل می نمود و از سوی دیگر در رسانه های داخلی، سخن از عواقب سخت این تحریم برای مردم ایران می راند. شبکه های دروغ پراکنی BBC و VOA نیز این نهاد را «سپاه پاسداران ایران» معرفی کرده و از این اقدام آمریکا انتقاد می کردند، حال آنکه به دستور خمینی، همانیکه ایشان مدام سنگ بازگشت به دوران طلاییش را بر سینه می زنند، «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر»، نام این نهاد است.

برنامه روزانه رادیو کیان ایران 08/04/2019





در این برنامه راجع به جرم انگاری انعکاس اخبار سیل توسط قوه قضاییه و بی کفایتی دولت و انداختن تمام تقصیرها گردن آمریکا و سپس در خصوص اضافه کردن سپاه در فهرست تروریست ها با شما سخن می گویم

۱۳۹۸ فروردین ۱۶, جمعه

برنامه روزانه رادیو کیان ایران 05/04/2019



در این برنامه به همراه خانم دکتر جیلانی جامعه شناسی نگاهی داریم به وقایع اخیر ایران و نقش اپوزوسیون خارج از کشور در مدیریت این قبیل حوادث

۱۳۹۸ فروردین ۱۱, یکشنبه

فرهنگ مجازی 6





میزگرد فرهنگ مجازی با موضوع «هویت» با شرکت خانم دکتر بهیه جیلانی، وکیل هوشمند رحیمی، آقای بابک خسروی، خانم ویدا تهرانی (روان درمانگر خانواده) و خانم آرمیس رهنمود (روانپزشک)؛ با اجرای خانم شکوه ارشادی

مصاحبه با شبکه جهانی کلمه 31/03/2019



مصباح یزدی: خامنه‌ای در مدت ۳۰ سال رهبری، یک اشتباه هم نداشته است


گفتگوی واحد خبر شبکه جهانی کلمه با غلامرضا حسین بر فعال سیاسی بلوچ و هوشمند رحیمی وکیل دادگستری

غروب یک رویا 16





برنامه شانزدهم از سری برنامه های میزگرد بررسی طلاق با اجرای بانوی شکوه ارشادی 
همراه با دکتر میترا بابک (روانشناس)، آقای هوشمند رحیمی (وکیل پایه یک دادگستری)، ویدا 
  تهرانی (روان درمانگر و مشاور خانواده) و آرمیس رهنمود (روانشناس)

در بند ضحاک 2



در بند ضحاک برنامه ای است با هدف بازگو کردن آنچه بر زندانیان سیاسی و عقیدتی در زندان های جمهوری اسلامی گذشته است و همچنین معرفی زندانیان سیاسی و عقیدتی گمنام. در قسمت دوم این برنامه پی می گیریم آنچه بر خانم دکتر جیلانی گذشته است.

۱۳۹۸ فروردین ۹, جمعه

برنامه روزانه رادیو کیان ایران 29/03/2019





رادیو کیان ایران، هر روز صبح ساعت 11 صبح به وقت اروپا مستقیم با شما در خصوص مسایل روزصحبت و تحلیل حقوقی می کنیم. موضوع امروز: نقد رای نسرین ستوده

۱۳۹۸ فروردین ۷, چهارشنبه

جمهوری اسلامی و تعاریف جدید از اصطلاحات سیاسی 5

در ادامه اصلاحات متناقضی که توسط شورشیان سال 57 به وجود آمده است، به بررسی یکی دیگر از این اصطلاحات می پردازیم. «ولی فقیه» یکی از اصطلاحاتی است که از سالها پیش از وقوع قادسیه دوم در ایران رواج یافت. این ترکیب دو واژه «ولی» و «فقیه» را در کنار یکدیگر دارد.
از منظر قانونی، «ولی» به شخصی گفته می شود که وظیفه سرپرستی و نظارت بر اعمال افراد صغیر را بر عهده دارد. ولی به دو قسم ولی قهری که همان پدر و جد پدری هستند و ولی خاص که وصی و قیم هستند گفته می شود. در واقع، ولی وظیفه دارد تا نظارت کامل بر اعمال و اموال افراد صغیر داشته باشد تا زمانیکه به بلوغ برسند و می دانیم که در قانون ایران با حذف ماده 1209 قانون مدنی و حاکمیت ماده 1210 آن قانون، سن رشد تبدیل به سن بلوغ یعنی در دختران 9 سال تمام قمری و در پسران 15 سال تمام قمری است. پس از رسیدن به این سن، شخص دیگر نیازی به ولی ندارد مگر آنکه سفیه یا مجنون باشد. سفیه به فردی گفته می شود که در بعضی موارد عقل معاش ندارد و مجنون نیز، به شخص مختل المشاعر گفته می شود.

ریاست ابراهیم رییسی بر قوه قضاییه غیر قانونی است

قوه قضاییه و دستگاه دادگستری در هر کشوری، محل تظلم خواهی و مامنی است برای مظلومان تا داد خود را از ظالمان بستانند. کشور ما نیز به لطف انقلاب مشروطیت و تلاش های عده ای از میهن دوستان و ترقی خواهان، دارای دستگاه قضایی است که البته بعد از فاجعه 57 تلاشهای بسیاری را نمودند تا این نهاد مدرن را به حالت اسلامی آن بازگردانند. توضیح آنکه قضاوت در اسلام و فقه، از آنِ امام است و این امر در زمان غیبت به نایب او که در حال حاضر ولی فقیه است تفویض شده است. او نیز این موضوع را به افرادی تفویض می کند تا در منازعات میان مردم حکم کنند. تسلط و تصدی افراد ستادی و شرع خوانده بر مسند قضا دستگاه دادگستری را دچار مشکلات عدیده ای کرده است، مخصوصاً که از منظر فقهی اگر کسی برای احقاق حقش ناگزیر باشد رشوه دهد، این عمل مستحب به شمار می رود.

برنامه روزانه رادیو کیان ایران 27/03/2019



رادیو کیان ایران، هر روز صبح ساعت 11 صبح به وقت اروپا مستقیم با شما در خصوص مسایل روزصحبت و تحلیل حقوقی می کنیم. موضوع امروز: انتصاب ابراهیم رییسی به ریاست قوه قضاییه باطل است

۱۳۹۸ فروردین ۶, سه‌شنبه

برنامه روزانه رادیو کیان ایران 26/03/2019





رادیو کیان ایران، هر روز صبح ساعت 11 صبح به وقت اروپا مستقیم با شما در خصوص مسایل روزصحبت و تحلیل حقوقی می کنیم. موضوع امروز: عدم مدیریت صحیح منابع طبیعی و جرم انگاری فعالیت های محیط زیستی اصلی ترین سبب وقوع سیل در ایران

۱۳۹۸ فروردین ۵, دوشنبه

خامنه ای از رهبر موقت تا دیکتاتور مادام العمر 6

در شقوق 4 الی 6 می بینیم که ریییس ستاد مشترک، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و فرماندهان عالی نیروهای نظامی و انتظامی همه منصوبان شخص رهبر هستند و از این روست که ایشان به جای آنکه جایگاهی مردمی داشته باشند، بیشتر به مزدورانی می مانند که در برابر مردم هستند. البته جمع کردن این اختیار رهبری با آنچه در بندهای چهارم و پنجم آمده است، نیک نمایانگر دیکتاتوری حاکم بر ایران و صرف سرمایه های ملی در جهت مقاصد فراملی ایشان و بسط و گسترش تروریسم و حمایت از گروه های تندروی اسلامی، نه تنها در خاورماینه که در کل دنیا است.

نقدی بر رای مقیسه علیه نسرین ستوده

نام نسرین ستوده را کمتر کسی است که نشنیده باشد، او وکیلی است که به سبب فعالیت های خود در اواخر دهه 80 و وقایع سال 88 شناخته شد. نخستین بار در سال 88 همراه با عده ای از زنان فعال، از جمله ژیلا بنی یعقوب ، در گالری راه ابریشم دستگیر می شوند که با فاصله کوتاهی آزاد می شود. فعالیت های ایشان در آن سالها بود که سبب گردید تا وی در تاریخ 13 شهریور ماه 1389 دستگیر و روانه اوین گردد و از سوی شعبه بدوی به 11 سال حبس و 20 سال محرومیت از وکالت و ممنوعیت خروج از کشور محکوم شود که بعداً طی حکمی از سوی شعبه 54 دادگاه تجدیدنظر استان تهران این مدت به 6 سال حبس و 10 سال محرومیت از وکالت تقلیل می یابد. اما از آنجا که لغو پروانه وکالت در صلاحیت دادگاه انتظامی وکلا می باشد که در محل کانون وکلای دادگستری و به ریاست وکلای پیش کسوت تشکیل می گردد، موضوع محرومیت از وکالت ایشان کان لم یکن می گردد و پروانه وکالتشان توسط نایب رییس وقت کانون وکلای دادگستری، جناب وکیل شاپور منوچهری برای مدت 3 سال تمدید می گردد. در طول مدتی که وی در مقابل در ورودی کانون وکلای دادگستری، که خانه دوم همه وکلای دادگستری است، دست به اعتراض زده بود، در واقع پروانه شان معتبر بود و این مراجع قضایی بودند که اعلام وکالت هایشان را قبول نمی کردند. همین مسایل و مسایل مشابه آن مانند مورد جناب وکیل محمد مقیمی سبب ساز شد تا قوه قضاییه با وجود اینکه یکسال که از ابلاغ قانون آیین دادرسی کیفری می گذشت، اقدام به درخواست اصلاحاتی در آن قانون و مشخصاً الحاق تبصره به ماده 48 آن قانون را کند که همان فهرست وکلای مورد اعتماد رییس قوه قضاییه است. در همین زمان، کمپینی به نام کمپین داد قلم از سوی وکلای دادگستری به راه افتاد و با جمع آوری امضا نارضایتی و اعتراض خود را به تبصره موصوف ابراز داشتند.