۱۳۹۸ خرداد ۴, شنبه

قانون اعطای تابعیت به فرزندان متولد از مادر ایرانی، راه گشاست؟

در ایران، زنان بسیاری هستند که با اتباع دیگر کشورها ازدواج کرده و حاصل ازدواجشان نیز فرزندانی هستند که به لحاظ عدم برخورداری از تابعیت ایرانی در طول عمرشان از بدیهی ترین و ابتدایی ترین حقوق شناخته شده بشر محروم مانده اند؛ از سوی دیگر، زنان ایرانی هستند که در خارج از ایران با مردی غیر ایرانی ازدواج کرده و فرزندانشان به دلیل قانون ایران، نمی توانند به راحتی همراه مادر به ایران سفر کنند تا خویشان و اقوام مادری را ببینند و از لذت بودن در خانه مادربزرگ و پدربزرگ برخوردار شوند. حال جمهوری اسلامی با سر و صدای زیادی اقدام به تصویب قانونی کرده است که در ظاهر به این فرزندان از هر دو دسته، تابعیت اعطا می شود. با عنایت به اینکه هنوز متن قانون منتشر نگردیده است، با تکیه بر مذاکرات منتشره در مجلس و اخبار مختلف پیرامون آن این مقاله پیشکش حضور می گردد و بررسی دقیق آن قانون موکول به انتشارر آن می شود.

۱۳۹۸ خرداد ۳, جمعه

«بیم» بله، «امید» نه! ابراهیم رئیسی هم مثل بقیه گوش به فرمان رهبر نظام است

مصاحبه با خانم روشنک آسترکی از روزنامه کیهان لندن:

روشنک آسترکی – بیش از دو ماه است قوه قضاییه زیر نظر و ریاست ابراهیم رئیسی قرار گرفته. رئیسی که پیشتر «اما و اگر»های زیادی در مورد برخوردهای تند و تیز و خشن‌اش با منتقدان و مخالفان جمهوری اسلامی و همچنین فعالان مدنی و صنفی و دانشجویان مطرح شده بود، طی دو ماه گذشته تلاش کرده با حرکات و اقداماتی نمایشی این ذهنیت عمومی را نسبت به خود تغییر دهد.

۱۳۹۸ اردیبهشت ۳۱, سه‌شنبه

تبصره ماده 48 قانون آیین دادرسی کیفری و واپس گرایی جمهوری اسلامی


تبصره ماده 48 قانون آیین دادرسی کیفری و واپس گرایی جمهوری اسلامی
زمانیکه در سال 1392 قانون جدید آیین دادرسی کیفری تصویب شد، میان حق جویان و عدالت طلبان و مشخصاً وکلای دادگستری سبب ساز شادی گشت، چرا که پس از سالها، حق دسترسی به وکیل در مرحله دادسرا به رسمیت شناخته شده بود. اما این شیرینی چندان به کام ایشان دوام نیاورد و ریاست وقت قوه قضاییه، شیخ صادق لاریجانی، اقدام به اصلاح موادی از قانون و از جمله ماده 48 آن نمود. شوکی بزرگ به حقوقدانان و وکلا وارد شده بود چراکه بحث از «وکلای مورد تایید ریاست قوه قضاییه» در میان آمده بود، و این برای هر ذهن کنجکاوی یعنی رانت، یعنی باند و باندبازی در قوه قضاییه.