۱۳۹۸ آبان ۲۶, یکشنبه

آینده اعتراضات سراسری چه خواهد بود؟

منتشره در کیهان لندن
از شامگاه 24 آبان ماه که دولت روحانی با همان شیوه پیشین که بهای بنزین را افزایش داد و یکباره اعلام کرد که بنزین لیتری 1000 تومان شد و زمانیکه خبرنگار پرسید چرا از قبل اطلاعرسانی نکردید، گفتند به این ترتیب پمپ بنزین ها شلوغ نشد و از بروز اغتشاش جلوگیری شد، این بار اما موضوع رنگ و بویی دیگر دارد و با تمام اعتراضات سراسری 78، 88 و دیماه 96 متفاوت است. نکاتی که باید مد نظر داشت نخست اینکه، عده ای از سایبریان و اپوزوسیون نمایان به ظاهر طرفدار پادشاهی سععی دارند مدام این پرسش را مطرح کنند که «چرا شاهزاده اعلام رهبری نمی کند؟» در پاسخ به این عده باید گفت که شاهزاده بیانیه خود را صادر فرمودند و گذشته از اینها اعتراضات سراسری توسط مردم و به صورت خودجوش و محله محور باید صورت پذیرد و نیازی به رهبری فردی خاص یا منجی ندارد، بنابراین مردم باید به راه خود ادامه دهند و فریب این حربه رژیم غاصب را نخورند. دوم اینکه در داخل نظام، وزارت اطلاعات شاخه ای دارد از برای شایعه سازی و ضدشایعه که کارمندان آن همه در روسیه دوره دیده اند، ممکن است شایعه کنند که تجزیه طلبان در تلاش تجزیه هستند، ویا از سوریه شدن ایران، مردم را بترسانند؛ اول اینکه تجزیه طلبان توسط سپاه تروریستی پاسداران حمایت می شوند و دوم اینکه ایران با بقای جمهوری اسلامی به این سرنوشت دچار خواهد شد، نه با براندازی این رژیم. دیگر آنکه، چشم مردم عراق اینک به این خیزش مردمی در ایران است و باید ثابت کنیم که ما فرزندان کوروش و خشایار و آرش و پاپک و سیاوش هستیم و هرکدام در برابر ضحاکان زمان تبدیل به کاوه ای شویم پیش از آنکه اسکندری بیاید و آتشی خانمانسوز به راه بیاندازد. نکته آخر اینکه، عده ای صدای مردم داخل را گویا نمی شوند یا نمی خواهند شنیده شود و فریادهای «رضاشاه روحت شاد»، «بگو برگرد شاه»، «ایران که شاه نداره، حساب کتاب نداره»، «ولیعهد کجایی به داد ما بیایی»، «ای شاه ایران، برگرد به ایران» را سانسور می کنند، ایشان به خاطر داشته باشند که آینده ایران را مردم در رفراندومی آزاد به نظام متبوعشان رای خواهند داد و البته بی سایقه هم نیست جمهوری به پادشاهی بازگردد، برخلاف اظهارنظر برخی که چنین مدعی هستند، و برای نمونه به هلند اشاره می گردد.

۱۳۹۸ آبان ۲۳, پنجشنبه

چند همسری در آیینه قوانین ملی و اسلامی


منتشره در کیهان لندن
قانون مدنی ایران در دوران رضا شاه کبیر به تصویب مجلس رسید که با توجه به مقتضیات زمانی و فشار روحانیون از جمله حسن مدرس، قوانینی که توسط افراد روشنفکر ازقوانین مترقی (در زمان خود) دول غربی اقتباس شده بودند، باید از فیلتر شرع عبور می کردند و عدم تطابقشان با شرع سبب عدم تصویب می شد. از همین رو قوانین ما ملغمه ای هستند از قوانین مترقی و عقب مانده. در زمان شاهنشاه آریامهر و طی انقلاب سفید، اصل پنجم این انقلاب، حق رای برای زنان به رسمیت شناخته شد که البته با مخالفت سرسختانه آخوندها روبرو شد و از جمله تلگرافی به تاریخ 17 مهرماه 1341 از خمینی موجود است که خواستار حذف این حق می شود و آن را مغایر با اسلام می داند. به هر تقدیر پس از کشف حجاب توسط رضاشاه کبیر، نه تنها حقوق زنان اعاده گردید بلکه گام هایی برای برابری حقوق ایشان برداشته شد که از جمله می توان به قانون حمایت خانواده اشاره کرد که طی آن حق طلاق که تا پیش از آن به پیروی از فقه و اسلام در اختیار مرد بود، برای زنان نیز ایجاد گردید و همچنین است حق حضانت و ازدواج مجدد برای مردان که بسیار دشوار شد. پس از به قدرت رسیدن خمینی و شورشیان 57 قانون مجازات و قانون اساسی به طورکلی تغییر کردند و همه چیز رنگ و بوی اسلامی به خود گرفت، مثلاً طبق اصل بیستم زنان و مردان از حقوق برابر در حدودی که شرع مشخص می کند برخوردار هستند؛ قانون مدنی نیز از این تغییرات در امان نمانده و دستخوش اصلاحاتی شد که به مثابه «خواستند ابرویش را درست کنند، زدند چشمش را کور کردند» می ماند.

۱۳۹۸ آبان ۲۰, دوشنبه

سیاست «بگم؟بگم؟» به شیوه روحانی

منتشر شده در کیهان لندن
حسن روحانی، شخصی که مدت 6 سال است مدیریت مراکز دولتی را دردست دارد، مانند سَلَف خود، محمود احمدی نژاد، مدام تهدید به افشای اسراری می کند که در سینه دارد. کمتر کسی است که به یاد نداشته باشد که در نمایش تلویزیونی میان میرحسین موسوی و محمود احمدی نژاد، مطلبی عنوان شد که «بگم؟بگم؟» نام گرفت. همین مطلب در نمایشات تلویزیونی تحت عنوان مناظرات انتخاباتی دو سال پیش از سوی حسن روحانی نسبت به محمدباقر قالیباف صورت گرفت. این در حالی است که در زمان وقایع کوی دانشگاه در سال 78 هر دو نفر مسئول بودند و حسن روحانی در نطقی در نماز جمععه دانشجویان و معترضان را «مشتی اراذل و اوباش» نامید و قالیباف فرمان «حمله گازانبری» را صادر کرد. اما تهدید مقامات مافیای قدرت در جمهوری اسلامی نسبت به یکدیگر ادامه دارد.

۱۳۹۸ آبان ۱۲, یکشنبه

فمینیسم اسلامی


منتشر شده در کیهان لندن
فمینیسم اسلامی یکی از اصطلاحاتی است که به وفور شنیده می شود و کمتر کسی می اندیشد چگونه ممکن است یک فرد هم فمینسیت باشد و هم اسلامی؟ به حدی این ترکیب نامتقارن است که کلام از توصیف آن ناتوان است. این ترکیب از دو واژه «فمینیسم» و «اسلامی» شکل گرفته است که حال هر کدام را به اجمال بررسی می کنیم تا ببینیم چرا جمع این دو واژه جمع نقیضین است و امری محال.